"Kiedyś szukano tu Boga, dzisiaj ludzie szukają tu kontaktu z Bogiem, którego już znają"
ks. dr Ryszard Staszak

"Crux stat dum volvitur orbis" Krzyż trwa, choć świat się zmienia
Św. Jan Paweł II

SPRAWOZDANIE ZA 2014 ROK

1. Dzisiaj, kiedy kończy się kalendarzowy Rok Pański 2014 zostajemy wezwani, byśmy z wdzięcznością wspominali przeszłość, całym sercem przeżywali teraźniejszość i ufnie otwierali się na przyszłość.

2. Chrystus wczoraj i dziś, początek i Koniec, Alfa i Omega, Jego są czasy i wieki, jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Wobec Chrystusa Pana, który jest Panem wszystkiego, stajemy w ten Sylwestrowy wieczór, jako rodzina i wspólnota parafialna, aby dziękować za darowany nam kończący się rok 2014, a także przepraszać za „grzechy zaniedbania” i prosić o potrzebne łaski na nadchodzący Nowy Rok Pański 2015.

3. Chcemy najpierw podziękować za owoce życia religijnego.

Życie sakramentalne: Chrztów św. udzielono 44 dzieciom; Związków małżeńskich pobłogosławiono 30; Odeszło do wieczności 14 osób; Komunii św. rozdano ok. 85 tys. Co miesiąc odwiedzałem chorych (11 osób) z posługą sakramentalna i 13 osobom udzieliłem sakramentu namaszczenia chorych.

Uroczystości religijne: Zakończenie roku 2013 w Sulistrowiczkach o godz. 22.00 – Msza Św. Dziękczynna, Odpust pod przewodnictwem JE abp Józefa Kupnego 1 czerwca 2014 r. w kościele na Ślęży, 28 września 2014 r. - pierwsza po 10-ciu latach uroczysta Msza Św. wewnątrz kościoła na szczycie Ślęży, Pasterka 2014 w Sulistrowiczkach o godz. 22.00 i w kościele na Ślęży o godz. 24.00, Msza Św. Sylwestrowa 31 grudnia 2014 w kościele na Ślęży o godz. 22.00.

Prace remontowe przeprowadzone w 2014 roku w kościele na Ślęży:

• W kwietniu 2014 r. rozpoczęliśmy prace związane z renowacją wieży widokowej, która będzie dostępna dla zwiedzających. Ustawiliśmy rusztowanie przed położeniem nowych krokwi na dachu oraz blachy tytanowo-cynkowej, następnie nowymi cegłami klinkierowymi uzupełniliśmy zmurszałe cegły. Ponadto przygotowaliśmy materiały na położenie płyty żelbetowo - szklanej na konstrukcji stalowej.

• W kwietniu 2014 r. zabezpieczyliśmy wykopaliska archeologiczne przed rozpadem, m. in. uzupełniliśmy bramę wejściową średniowiecznego zamku oraz absydy pierwotnego kościoła romańskiego z XII wieku. Równolegle trwały prace związane z renowacją wieży widokowej.

• W maju 2014 r. na zewnątrz kościoła ustawiliśmy ławki, ufundowane przez leśników z Miękini, aby wierni mogli uczestniczyć w niedzielnych nabożeństwach. Ponadto zakupiliśmy 120 mkw płyt granitowych na posadzkę kościoła.

• W czerwcu 2014 r. chcąc zabezpieczyć się przed aktami wandalizmu (które wcześniej miały miejsce: w kościele w Sulistrowiczkach - próba podpalenia, zniszczenie drogi krzyżowej na szlaku żółtym, profanacja flagi państwowej i zniszczenie tablicy informacyjnej z historią kościoła na Ślęży), zamontowaliśmy kamery wewnątrz oraz na zewnątrz świątyni. Całodobowy monitoring - dzięki zastosowanej technologii podczerwieni - zapisywany jest na dyskach twardych również w nocy. Podgląd czasu rzeczywistego dostępny jest online przez przeglądarkę internetową.

• W lipcu 2014 r. wykonaliśmy oświetlenie podziemnych reliktów, wzmocniliśmy również konstrukcję schodów ołtarza. Na konstrukcji stalowej położyliśmy blachę oraz zbrojenie.

• 10 sierpnia2014 r. w ołtarzu kościoła na Ślęzy zamontowaliśmy 7 ikon - Zwiastowanie NMP, Nawiedzenie NMP, Narodzenie Jezusa, Cud w Kanie Galilejskiej, Ukrzyżowanie Jezusa . Zmartwychwstanie, Ostatnia Wieczerza. Są to repliki ikon bizantyjskich z XII w.

• Pod koniec sierpnia 2014 r. zabezpieczyliśmy przed osuwaniem się skarpę pod kościołem poprzez nasadzenie ok. 100 krzewów jałowca.

• 11 września 2014 r. zakończyliśmy betonowanie stropu wewnątrz świątyni. Prace w bardzo trudnych warunkach - na szczycie Ślęży, na wysokości 718m ! wykonała firma Sanbet. Przed rozpoczęciem geodeci wypoziomowali posadzkę kościoła oraz przygotowano teren pod pompę do betonu. Następnie kilkunastometrowym rękawem przetransportowano płynny beton na wysokość kościoła. Na stropie świątyni całość siatki stalowej została zawibrowana. Zużyliśmy ponad 48 ton betonu!

• 15 września 2014 r. wybraliśmy projekt ołtarza soborowego do kościoła na Ślęży, którego autorem jest rzeźbiarz Jerzy Bokrzycki. Ołtarz w postaci krzewu gorejącego będzie wykonany ze stali nierdzewnej, natomiast mensa ołtarzowa - z hartowanego szkła.

• 22 września 2014 r. zakończyliśmy ostatni etap prac betoniarskich wewnątrz kościoła - zabetonowanie konstrukcji stalowej schodów przed ołtarzem głównym. Na ten cel zużyliśmy 10 ton betonu płynnego.

• Niedziela 28 września 2014 r. na zawsze zapisze się w naszej pamięci gdyż o godz. 14.00 odbyła się pierwsza po 10-ciu latach, historyczna Msza Święta wewnątrz kościoła na Ślęży. Mszy przewodniczył ksiądz proboszcz. W uroczystości wzięło udział ponad 100 osób.

• 4 października 2014 r. w miejscu, w którym pierwotnie znajdował się Krzyż Misyjny - przed głównym wejściem do Kościoła na szczycie Ślęży - został postawiony nowy. Pierwszy krzyż został wzniesiony w XVII wieku. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku został zniszczony przez nieznanych sprawców, obecnie zaś znajduje się wewnątrz świątyni. Po latach krzyż powrócił na swoje historyczne miejsce. Prace zostały sfinansowane i wykonane przez Justyna Cyrklewicza, parafianina z Będkowic.

• Na początku listopada 2014 r. ustawiono konfesjonał podarowany przez Siostry Nazaretanki z Wrocławia. Ponadto siostry ofiarowały stacje drogi krzyżowej, która zostanie umieszczona na bocznej, prawej ścianie kościoła.

• 14 listopada 2014 r. wykonaliśmy nowe granitowe schody prowadzące do podziemi. Wkrótce podziemia zostaną udostępnione.

• 20 listopada 2014 r. zakończyliśmy prace związane z remontem zakrystii. Wykonaliśmy m. in. osuszanie, tynkowanie, malowanie, konserwację zabytkowego portalu oraz misę „lavabo”, a także renowację witrażowych okien. Ponadto zakupiliśmy zabytkowe, dębowe meble liturgiczne oraz wykonaliśmy instalację elektryczną wewnątrz zakrystii.

• 22 listopada 2014 r. zostały ukończone prace związane z wykonaniem instalacji elektrycznej wewnątrz całego kościoła na Ślęży (oświetlenie podziemi, wieży, ołtarza, wejścia do kościoła, prezbiterium, nawy głównej oraz zakrystii, w której znajduje się tablica rozdzielcza). Ponadto zakupiliśmy i zamontowaliśmy nagłośnienie, w tym 7 głośników, wzmacniacz oraz mikrofony. Zakupiliśmy również organy marki Johanus.

• 24 listopada 2014 r. ukończyliśmy prace budowlane przy renowacji wieży widokowej.

• 11 grudnia odbył się odbiór wieży przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ks. dr Prałat Ryszard Staszak

• 2
  • 3

Małżeństwo

Narzeczeni mając zamiar zawrzeć sakramentalny związek małżeński powinni zgłosić się w biurze parafialnym na trzy...

Chrzest

Sakrament chrztu udzielany jest w I niedzielę miesiąca. Chrzest należy zgłosić w kancelarii parafialnej minimum tydzień...

Eucharystia

Przygotowanie do I Spowiedzi i Komunii Św. obejmuje: udział w nabożeństwach okresowych (różańcowe, Roraty, Droga...
  • 1
  • 2

Wesprzyj odbudowę kościoła na Ślęży
BS w Kątach Wrocławskich o/Sobótka
Nr konta (w PLN)
50 9574 1015 2003 0200 1520 0001
z dopiskiem "Ocalmy Kościół na Ślęży"